Triwa

Klockvarumärket Triwa hade som mål att komma in digitalt på den kinesiska marknaden. Vägen in gick via RedBridge.

Utmaning

Ta sig igenom en av världens tuffaste brandväggar och samtidigt hålla laddningstiderna nere.

Likt många e-handelsföretag växte drömmen om att även etablera sig på världens största marknad. Lösningen möjliggjordes genom ett tajt samarbete mellan Triwas affärsledning, RedBridge och Triwas externa utvecklare. Brandväggen “Den kinesiska muren” är effektiv. Alla sidor med koppling till västvärldens sociala media timar ut så man måste bygga en helt anpassad sajt. Samtidigt kan en e-handelsajt med mycket content i form av bilder och innehåll fortfarande innebära nedladdningstider på 40-60 sekunder. Då tröttnar även den mest västvänlige kines. Målet var därför en nedladdningstid på åtta sekunder. Det blev fem. Hur gick det till?

Lösning

En Kina-anpassad e-handelslösning med 24/7-drift.

Triwa hade redan ett externt utvecklarbolag och RedBridges uppgift blev att ge dem riktlinjer kring hur sajten behövde optimeras för att undkomma censur och komma ned i laddningstid. Förstå vad man kan skala bort för att tjäna kraft men ha en bibehållen varumärkesbyggande design som hanterar högupplöst content för tre språkversioner, Engelska, Mandarin och Kinesiska. Det sista men viktiga steget var att sätta upp ett flöde av servrar med den sista placerad i Hongkong. Hela processen tog inte mer än två till tre månader.

”Vi hade en alldeles för komplex miljö som RedBridge rensade upp i och sedan kopplade på sin partnerlösning Telia CDN. Utvecklarna tyckte nog inledningsvis att RedBridge kravställning var väl extrem, men i slutändan såg de hela projektet som en enda stor win-win. De höjde sin kompetens rejält under resans gång.” säger Oskar Tornmarck, E-Commerce Manager på Triwa

Resultat

Ännu snabbare laddningstid på TRIWA.com worldwide!

- Du måste ha förståelse för hur Internet fungerar och den kompetensen har RedBridge, säger Håkan Melin. “Kronan på verket” är vår CDN-lösning i partnerskap med Telia Company CDN. RedBridge får tillgång till en global kedja av strategiskt utplacerade servrar och kan där distribuera ut sidans statiska innehåll nära slutanvändaren vilket ger bättre prestanda. Slutanvändarens upplevelse blir positiv av att allt innehåll på sidan laddas upp blixtsnabbt vilket borgar för en hög konverteringsgrad. RedBridges underhållstjänster håller maskineriet fortsatt oljat så att ingenting sinkar laddningstiden. Dessutom innebär vår CDN-lösning säkerhetsmässigt ett mycket bättre skydd mot DDoS-attacker.

Utvecklarna tyckte nog inledningsvis att RedBridge kravställning var väl extrem, men i slutändan såg de hela projektet som en enda stor win-win. De höjde sin kompetens rejält under resans gång.

Oskar Tornmarck, E-Commerce Manager på Triwa

Open Source bara positivt

”Jag är mycket positiv till Open Source-lösningar, jag har varit inlåst i EPiServer-miljö tidigare. Vi har fått en ny stark kärna som går att uppdatera löpande”, säger Oskar Tornmarck.

Grund för en fantastisk resa

Redan första dagen kom försäljningen igång så nu jobbar vi med smärre driftsförbättringar och laddar för Singles Day, 21 november, Kinas största presentdag. För att öka vår varumärkeskännedom jobbar vi med inhemska bloggare på de nationella sociala medierna Weibo och WeChat. Vår designfilosofi har alltid varit att skapa enbart sådant som vi själva vill ha på oss och tycker kineserna som vi, kommer Triwas intåg på den kinesiska marknaden bli en fantastisk resa, avslutar Oskar.

Relaterade kundcase

åhlens logga

Åhléns case

Drift
Åhléns När Åhléns skulle lansera sin första e-handelstjänst 2016 föll valet av driftspartner på Red...
mathem logga

Mathem case

Drift
MatHem Sveriges största matbutik på nätet. Sedan 2011 har RedBridge varit tagit hand om drift av bu...