SOS Barnbyar har byggt och driver barnbyar, skolor, yrkesskolor, sociala center, medicinkliniker och familjestärkande program. Den svenska delen startades 1972 där fadderverksamheten är motorn och webben är den viktigaste kanalen för faddervärvning.

Utmaning

TV-programmet “En resa för livet”

SOS Barnbyar vill skapa uppmärksamhet runt situationen för alla de barn som varje dag dör till följd av något som faktiskt går att förebygga. Men det är allt svårare att nå igenom i mediebruset. År 2012 startade SOS Barnbyar tv-programmet SOS Uppdraget som sedan blev En Resa För Livet och efter det har gått flera säsonger. TV-program är ett starkt och känslomässigt sätt att berätta om SOS långsiktiga arbete med att ge övergivna och föräldralösa barn ett nytt hem och en familj samt att fortsatt stödja familjerna så att de kan hålla ihop. Det är där fadderskapet kommer in.

 

I pausen peakar aktiviteten

Under programmen är pauserna de mest kritiska ögonblicken där hundratals personer klickar in sig för att ansöka om att bli faddrar. Det var då det hände. Hemsidan slutade svara på anrop. En katastrof. I efterhand visade det sig att den dåvarande IT-leverantören inte hade testat prestandan fullt ut. Precis som vi på RedBridge med en dåres envishet ständigt återkommer till: En sajt måste alltid testas för verkliga förhållanden. Det hade man inte gjort.

Lösning

Med RedBridge är driften stabil

Efter ett par dagar togs beslutet att lyfta ut sajten och lägga den hos RedBridge. Där kunde vi identifiera var problemen låg och åtgärda dem. Sajten kunde sedan tas i bruk och RedBridge har sedan dess varit driftpartner åt SOS Barnbyar. Ett uppdrag som Redbridge också har valt att göra till pro-bono, dvs utan någon kostnad för kunden.

Resultat

Måste fungera i verkligheten

Vi kunde snabbt konstatera att lösningen inte kunde skala på bredden och att prestandan i servrarna var för dålig för att klara av kundtrycket under SOS Barnbyars kampanjer. Vår erfarenhet av att transformera lösningar så att det kan distribueras, samt vårt sätt att hantera vår egen server-plattform gjorde att vi kunde ta lösningen till nästa steg och på så sätt stödja SOS Barnbyar i att fortsätta göra sitt fantastiska arbete.

Efter flytten till vår miljö och optimering av lösningen upphörde problemen med sajten och SOS Barnbyar kunde fokusera på att driva trafik till sajten igen istället för att behöva brottas med problem.

RedBridge är inte bara en leverantör till oss utan en partner. Vi jobbar helt transparent med varandra vilket gör oss väldigt trygga i vår relation. RedBridge är proaktiva, kompetenta och väldigt lösningsorienterade. Vi får rapporter via sms, som vi valt som primär rapporteringskanal. I meddelandet står vad som uppmärksammats och vilken åtgärd som vidtagits. Många leverantörer är mer intresserade av säljet än av det de säljer, men så är det inte med RedBridge. Det här är en relation vi vill vårda och resultatet blir att vi vill lägga över ännu mer uppdrag på RedBridge. RedBridge visar genom konkreta handlingar att de delar våra värderingar och vill verka för att hjälpa föräldralösa och övergivna barn runtom i världen, det ser vi som grunden till ett lyckat partnerskap.

Anders Hebert, Digital Business Developer and Online Manager på SOS Barnbyar

Relaterade kundcase

åhlens logga

Åhléns case

Drift
Åhléns När Åhléns skulle lansera sin första e-handelstjänst 2016 föll valet av driftspartner på Red...
mathem logga

Mathem case

Drift
MatHem Sveriges största matbutik på nätet. Sedan 2011 har RedBridge varit tagit hand om drift av bu...