Reisegiganten

För att kostnadseffektivt kunna expandera i Europa och erbjuda ännu mer konkurrenskraftiga tjänster för sina resenärer har Reisegiganten styrt om sin egen resa.

Utmaning

Egen drift räcker inte för framtidsresan

Att själva ta hand om både drift och utveckling av sin e-handelsplattform kräver mycket tid och resurser från Reisegiganten. Förutom svårigheter att hänga med den tekniska utvecklingen och förändrade krav på marknaden räcker den egna driftsmiljön inte till för en fortsatt expansion. Reisegiganten låter därför istället RedBridge ta över IT-driften och fokuserar själva på kärnverksamheten och att utveckla sin plattform samt resesajter.

Lösning

Utveckling och drift i symbios

Reisegiganten har idag två IT-plattformar för sin e-handel. Dessa bygger på öppen källkod och skrivs nu om till en gemensam lösning för samtliga resesajter. Den ena plattformen är egenutvecklad, den andra kom med förvärvet av destination.se som driftas sedan 2013 av RedBridge.
Sommaren 2015 fick RedBridge förnyat förtroende då Reisegiganten valde att lägga ut driften av samtliga resesajter. RedBridge lösning omfattar bland annat:

  • Automatisering i drift- och utvecklingsmiljö skapar effektivitet och bättre prestanda under hela applikationslivscykeln, från utveckling till kontinuerlig driftsättning av lösningar.

  • Devops lägger grunden för det goda samarbetet mellan Reisegigantens och RedBridge personal. Det ger även en enhetlig, effektiv och samverkande utvecklings- och IT-miljö med ökad kontroll och automatiserad leveranscykel.

Resultat

Starkare position med 100 % utveckling

Genom att fokusera samtliga IT-resurser på applikationsutveckling och föra in mer automatisering inom drift och utveckling kan Reisegiganten bli ännu mer effektiva och fokusera på sin kärnverksamhet för att ligga steget före konkurrenterna och växa.

Ändringar av nya funktioner på resesajterna kan göras på minuten till hög kvalitet utan driftsstörningar och kapacitet kan enkelt skala med efterfrågan vilket höjer användarupplevelsen och hjälper Reisegiganten att etablera sig utanför Skandinavien. Inte minst erbjuder utveckling i Open Source-baserad driftmiljö enklare integration och presentation av data från samtliga researrangörers system. Det gör att aktuella tjänster, erbjudanden och villkor från de olika researrangörerna smidigt kan reflekteras på Reisegigantens olika resesajter för att vinna kundernas förtroende.

- Vi lever av IT, det är vår inkomst. Samarbetet med RedBridge hjälper oss att öka kundvärdet och jobba transparant med våra reseleverantörer. Förutom att frigöra tid från drift till applikationsutveckling kan vi snabbt och kontinuerligt uppdatera nya funktioner på sajterna, rulla ut attraktiva sök- och bokningstjänster samt utöka kapaciteten vid förändringar i efterfrågan och expandera.

Kent-Remi Gabrielsen, CTO på Reisegiganten

Om Reisegiganten

Reisegiganten AS är förmedlare av resor på nätet i Skandinavien och ett IT-företag som utvecklar och marknadsför sökmaskiner och bokningssystem för över 10 resesajter såsom t.ex. destination.se, sistaminuten.se och solfaktor.se i Sverige och motsvarande webbplatser i Norge och Danmark.

Komplex miljö

På resesajterna förmedlas mängder av olika researrangörers utbud av charterresor, paketresor, reguljärflyg, hotell m.m. Det är många system, tjänster och villkor att förhålla sig till vilket kräver god förändringsförmåga för att kunna erbjuda de bästa resorna och expandera.

Relaterade kundcase

åhlens logga

Åhléns case

Drift
Åhléns När Åhléns skulle lansera sin första e-handelstjänst 2016 föll valet av driftspartner på Red...
mathem logga

Mathem case

Drift
MatHem Sveriges största matbutik på nätet. Sedan 2011 har RedBridge varit tagit hand om drift av bu...