img 25 August 2016

Uppdrag: Klockren passage genom den kinesiska muren

En av världens tuffaste brandväggar är den som Kina satt upp för att skydda sin befolkning mot västvärldens digitala faror som Facebook och Twitter. Klockvarumärket Triwa hade som mål att komma in digitalt på den kinesiska marknaden. Vägen in gick via RedBridge. 

Triwa grundades 2007 av fyra vänner med idén om att förändra klockindustrin. "Transforming the industry of watches" genom samtida design, modern marknadsföring och nya försäljningskanaler. Idag har Triwa 30-talet anställda, 1200 återförsäljare på 25 marknader och ett utökat sortiment som även innefattar klockarmband, armband och solglasögon.

drift

5 sekunder tar språnget in till världens största marknad

Likt många e-handelsföretag växte drömmen om att även etablera sig på världens största marknad. Lösningen möjliggjordes genom ett tajt samarbete mellan Triwas affärsledning, RedBridge och Triwas externa utvecklare. Brandväggen “Den kinesiska muren” är effektiv. Alla sidor med koppling till västvärldens sociala media timar ut så man måste bygga en helt anpassad sajt. Samtidigt kan en e-handelsajt med mycket content i form av bilder och innehåll fortfarande innebära nedladdningstider på 40-60 sekunder. Då tröttnar även den mest västvänlige kines. Målet var därför en nedladdningstid på åtta sekunder. Det blev fem. Hur gick det till?

RedBridge tar ansvar för hela processen

På Triwa fanns en koppling till en tidigare etablering i Kina där just RedBridge stått för lösningen. - Vi fick förtroendet genom vårt tidigare case. RedBridge består av olika systemingenjörer med stor förståelse för affärskritisk IT och hög kunskap inom teknik. Det gör att vi kan projektleda hela processer från uppdragsgivarens nuläge till önskat läge, i detta fall, en Kina-anpassad e-handelslösning med 24/7-drift. Vi är en lyhörd partner som bryggar mellan ledning och utvecklare och gärna tar ett totalansvar, säger Håkan Melin, försäljningsansvarig.

Konkret erfarenhet och djup kunskap

Triwa hade redan ett externt utvecklarbolag och RedBridges uppgift blev att ge dem riktlinjer kring hur sajten behövde optimeras för att undkomma censur och komma ned i laddningstid. Förstå vad man kan skala bort för att tjäna kraft men ha en bibehållen varumärkesbyggande design som hanterar högupplöst content för tre språkversioner, Engelska, Mandarin och Kinesiska. Det sista men viktiga steget var att sätta upp ett flöde av servrar med den sista placerad i Hongkong. Hela processen tog inte mer än två till tre månader.

Samarbeten som ger win-win för alla inblandade

- Redan efter första mötet kände vi att RedBridge visste vad de höll på med, säger Oskar Tornmarck, E-Commerce Manager på Triwa. Det var bara att låta dem lägga upp en plan och involvera det externa utvecklingsbolaget. Vi hade en alldeles för komplex miljö som RedBridge rensade upp i och sedan kopplade på sin partnerlösning Telia CDN. Utvecklarna tyckte nog inledningsvis att RedBridge kravställning var väl extrem, men i slutändan såg de hela projektet som en enda stor win-win. De höjde sin kompetens rejält under resans gång.

Ännu snabbare laddningstid på TRIWA.com worldwide!

- Du måste ha förståelse för hur Internet fungerar och den kompetensen har RedBridge, säger Håkan Melin. “Kronan på verket” är vår CDN-lösning i partnerskap med Telia Company CDN. RedBridge får tillgång till en global kedja av strategiskt utplacerade servrar och kan där distribuera ut sidans statiska innehåll nära slutanvändaren vilket ger bättre prestanda. Slutanvändarens upplevelse blir positiv av att allt innehåll på sidan laddas upp blixtsnabbt vilket borgar för en hög konverteringsgrad. RedBridges underhållstjänster håller maskineriet fortsatt oljat så att ingenting sinkar laddningstiden. Dessutom innebär vår CDN-lösning säkerhetsmässigt ett mycket bättre skydd mot DDoS-attacker.

Med en stark ny kärna gör vi vårt intåg i Kina

- Jag är mycket positiv till Open Source-lösningar, jag har varit inlåst i EPiServer-miljö tidigare. Vi har fått en ny stark kärna som går att uppdatera löpande. Redan första dagen kom försäljningen igång så nu jobbar vi med smärre driftsförbättringar och laddar för Singles Day, 21 november, Kinas största presentdag. För att öka vår varumärkeskännedom jobbar vi med inhemska bloggare på de nationella sociala medierna Weibo och WeChat. Vår designfilosofi har alltid varit att skapa enbart sådant som vi själva vill ha på oss och tycker kineserna som vi, kommer Triwas intåg på den kinesiska marknaden bli en fantastisk resa, avslutar Oskar.

Puppet-kurs i september

Vi lär ut hur du på ett strukturerat sätt hanterar infrastrukturer genom att automatisera manuella rutiner. Få god inblick i hur Puppets inbyggda deklarativa språk underlättar för dig att skriva manifest som beskriver tillstånd. För bästa inlärning kombinerar vi föreläsning med relevanta problem och praktiska övningar under tre innehållsrika dagar i september. Anmäl dig redan nu och säkra din plats!