Så säkrade vi e-julhandeln för en stor svensk butikskedja

(RedBridge)

En ny kund kom till oss i ett desperat läge. Varje gång kunderna strömmade in i e-butiken ... så gick sajten ner. Så här gick det till när vi säkrade deras julhandel och intäkterna för framtiden.

drift

Kunden är en stor butikskedja som finns i hela landet och förstås även som e-butik. Men på nätet klarade butiken bara 20-50 kunder i taget innan tjänsten segade ihop.

Kunderna flydde från e-butiken

Inför stora helger som jul och alla hjärtans dag rasade sajten. Kunderna flydde. Problemen hade pågått i flera år och läget var desperat.

Vanliga driftföretag kan inte e-handel

Driften låg hos ett traditionellt driftföretag som inte hade rätt kunskap. E-handel är mycket speciellt. Man vill lansera nya funktioner och tillägg väldigt ofta. Dessutom svänger belastningen på sajten ofta med nyheter och kampanjer. Alla driftföretag förstår inte det här. Det som var mest frustrerande för kunden var att utvecklare och driftföretag skyllde på varandra. I en sån situation blir kunden maktlös.

Analysen visade ett kodfel

Det var då vi på RedBridge kom in i sammanhanget. Vi började med en analys utifrån ett infrastrukturperspektiv. Det visade sig att databasen blev alldeles för belastad så fort det blev flera användare på sajten. Det orsakades bland annat av ett kodfel som hade byggts in i tjänsten från början. När vi väl visste vad problemet berodde på flyttade vi över all data till vår miljö. Redan det innebar en stor prestandaförändring, tack vare hur vi har byggt vår infrastruktur på RedBridge. Nästa steg blev att göra vissa kodförändringar.

1200 besökare istället för 20

Vi tog över driften för vår nya kund i december i ett kritiskt läge. Framför oss hade vi julhandeln som för de flesta e-handelskunder är årets viktigaste helg. Plötsligt kunde de ha 1200 besökare på sajten samtidigt istället för 20 och naturligtvis var kunden otroligt nöjd.

Prestanda med snabba svängningar

För e-handel krävs egentligen inte en så omfattande infrastruktur. Däremot krävs det mycket prestanda och flexibilitet - tjänsten måste gå fort och man måste kunna lägga till nya funktioner ofta. Det vet vi och vi ser till att våra kunder får det.

Allt på grund av att vi inte säger "något är fel". Vi tar reda på vad det är som inte fungerar och ser till att lösa det. Vi garanterar ett resultat helt enkelt.

5 fördelar med RedBridge

  1. Snabbfotat och flexibelt med Open Source-verktyg. Att vi jobbar med öppen programvara gör att vi slipper höga licenskostnader som traditionella driftbolag har.
  2. Djup kunskap och lång erfarenhet av e-handel. Vi förstår verksamhetens särskilda krav och behov utifrån både affärs- och teknikperspektiv. Frekventa funktionsreleaser och kraftigt varierande belastning på tjänsten är vardagsmat för oss.
  3. Rätt infrastruktur. Vi jobbar med optimerade miljöer med anpassad teknologi utifrån e-handelns behov av snabba och kraftiga prestandaökningar.
  4. Automatiserat releaseförfarande. Vi utför deploy/release snabbt, smidigt och automatiskt - ungefär som att följa ett färdigt recept i en kokbok. Vi testar releaserna först i en testmiljö och när vi vet att allt fungerar kan vi produktionssätta den nya releasen med minimal risk. Eftersom vi inte åtgärdar eventuella fel manuellt i efterhand får vi en mycket stabil produktionsmiljö. Det betyder också att alla ändringar och versioner är spårbara vilket ger bästa produktivitet och ekonomiska effektivitet.
  5. Autoscaling: betala bara för prestandan du behöver. Hos oss skalas prestandan efter trafikvolym. Du betalar bara för hög prestanda när kundtillströmningen kräver det, inte annars.

Läs mer om våra drifterbjudanden här.

Vill du också ha bättre prestanda i din e-handel? Låt oss berätta mer.