Receptet för att överleva Black Friday

(RedBridge)

Idag finns många felaktiga föreställningar om e-handeln på marknaden. En av dem består i att det är helt normalt att e-handeln packar ihop under Black Friday på grund av det oerhörda trycket. Så är det inte. De e-handelssajter som inte klarar den ökade volymen är feldesignade.

drift

Enligt HUI beräknas e-handeln omsätta 58 miljarder i Sverige i år. Handelsfenomenet Black Friday som ligger i slutet på november har blivit premiären på julhandeln, årets största försäljningsperiod för många företag. Black Friday är en enorm möjlighet att slå tidigare försäljningsrekord. Vissa e-handlare gör tio gånger mer affärer än på två vanliga månader. Det är under den här perioden i november och fram till och med jul som många företag också vänder eventuella röda siffror och säkerställer ett gott slutresultat för året i stort.

Negativa upplevelser under Black Friday påverkar hela julhandeln

Under Black Friday är kraven exceptionella. De här köparna söker inte inspiration, utan har noga planerat sina inköp. De betar av Black Friday globalt som startar och slutar lite olika beroende på jordens tidszoner. När den infaller i aktuell tidzon loggar de in, väl förberedda för att göra de bästa klippen. Här gäller snabba svarstider och effektiva transaktioner, annars lämnar de sajten och går till konkurrenten för att handla.

1,2,3 - där försvann 50% av den potentiella försäljningen

Laddtider är en av de kritiska momenten i ett e-handelsköp. 49% av s.k. millennials, d.v.s. de som är födda på 1980-talet och framåt, sägs klicka bort när en sajt eller app inte laddat upp efter tre sekunder. Online-shopping har i grunden förändrat för hur företag måste arbeta med affärslösningar. Idag handlar det om att säkra tillgänglighet och prestanda på sina e-handelsplatser under hela dygnets timmar. Varje enskild kund förväntar sig en smidig köpprocess anpassad efter personliga preferenser. När som helst, från skilda platser och från olika plattformar. Något som ställs på sin spets under Black Friday.

Så säkrar du din e-handelsplats under Black Friday

Enkelt uttryckt behöver du en lösning som är robust samt kan skala på bredden. Skillnaden i trafik kan vara oerhörd. Mardrömmen för en IT-lösning är t.ex. sajter som håller stängt och har en “nedräkning”, d.v.s. har ersatt startsidan med en platta som räknar ned till premiären för Black Friday. När sajten öppnar sitter tusentals personer med pekfingret studsande på tangentbordet eller mobilen. Vad händer när sajten inte kan skala upp tio gånger mer än normalt? Den kraschar.

Vad är problemet om det låter så enkelt?

För att klara de tvära kasten i förändrad trafikvolym måste systemen kunna skala på bredden och klara att skydda de resurser som inte kan det. Du måste kontrollera helheten, flöden, klassificera, samt ha en plan för dessa skilda flöden, vissa kan skalas på bredden hur mycket som helst, andra inte alls. Speciellt kritiskt är t.ex. hur din relationsdatabas, lastbalanserare och dokumentdatabas ska fungera tillsammans på ett optimalt sätt. För det här arbetet finns inga standardverktyg att tillgå, du måste veta exakt hur du mäter och validerar samt med hjälp av olika verktyg kontrollera att allt håller måttet.

På åtta timmar utvärderar vi din sajt inför årets Black Friday

RedBridge kan hjälpa dig inför Black Friday med att säkra sajtens tillgänglighet, möjliggöra för fler orderavslut och för att skapa starkare kundlojalitet. Just nu har vi ett mycket fördelaktigt erbjudande där vi gör en skräddarsydd utvärdering och ger dig ett komplett åtgärdspaket för att du ska hinna rusta dig i tid för årets stora e-handelsevent den 25 november.

Läs mer om erbjudandet