Black Friday, en läropeng för många e-handlare

(Jonas Larson)
drift

Försäljningsrekord för vissa e-handlare, nedsläckta sajter och missnöjda kunder för andra. Hur var din Black Friday, som numer är startskottet för julhandeln? Varför lyckas vissa butiker hantera extremt höga trafikvolymer bättre än andra?

Reklammakarna, en teknikers mardröm?

Ett vanligt felmeddelande på webbsajter när manuell skalning används kan vara ”Just nu upplever vi en hög trafikvolym och kan inte hantera ditt ärende, tack för ditt tålamod och välkommen åter”. Det är varken önskvärt för marknadsavdelningen som med sina kampanjer ska stödja försäljningsmål och stärka varumärket eller IT-avdelningen som ska hantera utveckling istället för prestandaproblem. Framförallt är det ingen väg att gå om man vill behålla kunderna.

Att manuellt prognostisera efterfrågan och därefter tillsätta kapacitet prickar sällan den aktuella trafiken rätt. För att kunna möta koncentrerade trafiktoppar vid tillfällen som t.ex Black Friday eller Cyber Monday överdimensioneras ofta resurser även för resten av året vilket blir dyrt i längden. Underallokering å andra sidan innebär trista felmeddelanden, klagomål som sprider sig i sociala medier och tillslut förlorade intäkter.

Med autoscaling kan du eliminera dessa problem genom att noder läggs till eller tas bort automatisk när besökarna ökar eller minskar i antal. På så sätt behöver IT och marknad inte vara beroende av varandra när det gäller tillgängligheten utan kan fokusera på bättre saker. Tekniker kan tryggt tillhandahålla en sajt som hanterar en varierad webbtrafik och förse marknadsförare med kunddata. Marknad kan i sin tur använda informationen till relevanta säljkampanjer som drar in besökare till webbutiken utan att vara orolig för att den blir nedsläckt.

Konkurrera med autoscaling

E-handeln i Sverige växte med 16 procent tredje kvartalet och beräknas omsätta totalt över 50 miljarder kronor i år. Samtidigt möter e-handlare allt tuffare konkurrens från utlandet (Källa: Postnords e-handelsbarometer). För att vinna kundernas förtroende talas det oftast i media om vikten att kunna individanpassa sin marknadsföring, ha ett omnitänk med samverkande kanaler och ett smidigt logistikflöde för snabba leveranser.

För att vinna i konkurrensen och erbjuda en positiv kundupplevelse ser vi det lika viktigt att även kunna erbjuda webbtjänster med hög tillgänglighet och snabba svarstider. Här kan just autoscaling hjälpa dig genom att rätt resurser dimensioneras efter aktuell trafikvolym, vilket ger en kostnadseffektiv drift, ökade orderavslut och lojala kunder.

Kom igång snabbt och enkelt

Låt genierna på RedBridge hjälpa dig med autoscaling och fokusera istället på att få kunder till din sajt. I vår driftsmiljö kan vi snabbt realisera automatisk skalning för dig. Tjänsten är enkel att sätta upp och om det krävs anpassar vi koden i din lösning för en autoscalingmiljö på bara ett par dagar.

drift

Automatisk skalning ökar försäljningen för Daniel Wellington

När IT-miljön inte kunde skala i takt med expansionen och stundande julhandel valde e-handlaren en ny väg för att möta tillströmningen av och efterfrågan från kunder globalt. Läs mer om vårt samarbete med klockföretaget.