Resan till Sveriges bästa matsajt med managed services

(Jonas Larson)

MatHem växer så de knakar. Det har de gjort sedan samarbetet med RedBridge startade 2011. Då brottades matbutiken med felsökningar, låg tillgänglighet och en ineffektiv releaseprocess i sin IT-miljö som satte stopp för tillväxt. Sedan RedBridge tog över IT-driften växer MatHem med nästan 100% varje år. Idag är de Sveriges största matbutik på nätet.

- IT ska aldrig vara en bromskloss för att vilja och kunna handla hos oss. För att kunna möta efterfrågan från kunder och skapa en positiv köpupplevelse behövde vi en IT-miljö som kunde skala i takt med efterfrågan. Dessutom behövde vi ett arbetssätt som ständigt kunde stödja utvecklingen av vår matbutik på nätet. För att nå dit behövde vi en affärsorienterad samarbetspartner som kunde hjälpa oss med vår förändring. 2011 blev därmed startskottet på fem framgångsrika år tillsammans med RedBridge, säger Fredrik Sewén, teknikchef på MatHem.

RedBridge driftar butikens e-handelssajt och hjälper företaget med prestandaoptimering, lastbalansering och automatisering av IT-miljön samt tillhandahåller tjänster för test- och utveckling samt lagring i molnet.

Läs mer om en tjugofaldig ökning av virtuell serverkapacitet, som skalar i takt med MatHems trafik på sajten som fördubblas varje halvår, och hur resan tillsammans med RedBridge hjälpt MatHem att utses till Sveriges bästa matsajt 2013 på InternetWorlds Topp 100-lista.