mathem logga

MatHem

Sveriges största matbutik på nätet. Sedan 2011 har RedBridge varit tagit hand om drift av butikens e-handel, prestandaoptimering, lastbalansering och automatisering av IT-miljön och tjänster för test- och utveckling samt lagring i molnet.

Utmaning

Egen IT miljö hindrar tillväxt

Med en egen server, utan lastbalansering och möjlighet att skala upp för att hantera en ökad efterfrågan, var företaget sårbart. Servern gick ständigt ned och krävde resurser till felsökning samt drift och underhåll av IT-miljön. Testmiljön, som köptes in och sattes upp för varje ny tjänst, blev med åren dyr och tidskrävande samt hämmade smidiga leveranser av nya applikationer. Manuell backup innebar att sajten stod stilla under backup och det tog lång tid att hämta hem bilder och annat innehåll på sajten i dåvarande lagringsmiljö.

Låg tillgänglighet, långa svarstider och en ineffektiv releaseprocess höll till slut inte för att MatHem skulle kunna växa och få nöjda användare.

Lösning

Skalbar IT-miljö möter efterfrågan

Skalning där kapaciteten ökar i takt med efterfrågan. På bara fyra år har det skett en tjugofaldig ökning av den virtuella serverkapaciteten. På sikt kommer skalningen att automatiseras.

Prestandaoptimering från server till applikation för att anpassa e-handelssajten efter förändring och kunna topprestera med hög tillgänglighet och korta svarstider för tjänsterna.

Övervakning ger överblick och kontroll över hela IT-miljön för att snabbt kunna identifiera felkällor och förebygga prestandaproblem.

DevOps som metod ger en effektiv och samverkande utvecklings- och driftsmiljö med hög kvalitet samt en kontinuerlig leveranscykel för MatHems applikationer.

Lagring i molnet ger snabb tillgänglighet till bilder och annat innehåll på sajten, lägre lagringskostnader och enkelhet att utöka lagring efter behov.

Resultat

Sveriges största matbutik på nätet

MatHem växer så de knakar, det har de gjort sedan samarbetet med RedBridge påbörjades 2011. Fem år efter samarbetet började har MatHem gått från 25 till 700 anställda och omsättningen har ökat från 25 miljoner kr 2010 till ca 1 miljard kr 2015. Varje halvår fördubblas trafiken på sajten och 90 % av MatHems användare rekommenderar dem till andra. Lagerytan har växt med 500 % mellan 2013 och 2016 samtidigt som tillväxten ökat nästan 100 % varje år. Under 2014 fördubblades omsättningen och MatHem har gått om konkurrenterna.

IT ska aldrig vara en bromskloss för att vilja och kunna handla hos oss. För att kunna möta efterfrågan från kunder och skapa en positiv köpupplevelse behövde vi en IT-miljö som kunde skala i takt med efterfrågan. Dessutom behövde vi ett arbetssätt som ständigt kunde stödja utvecklingen av vår matbutik på nätet. För att nå dit behövde vi en affärsorienterad samarbetspartner som kunde hjälpa oss med vår förändring. 2011 blev därmed startskottet på ett framgångsrikt samarbete med RedBridge.

Fredrik Sewen, CTO på Mathem i Sverige AB

Relaterade kundcase

åhlens logga

Åhléns case

Drift
Åhléns När Åhléns skulle lansera sin första e-handelstjänst 2016 föll valet av driftspartner på Red...

Triwa case

Drift
Triwa Klockvarumärket Triwa hade som mål att komma in digitalt på den kinesiska marknaden. Vägen in...