Effektiv drift av E-handelsplattform skapar proaktivitet och kontroll

Gina Tricot är en svensk modekedja som erbjuder spännande och feminint mode till kvinnor i över 30 länder. Gina Tricot grundades år 1997 och idag har Gina Tricot över 160 butiker runt om i Sverige, Norge, Danmark och Finland, samt e-handel i hela Europa. Gina Tricot tilldelades ”Årets bästa butikskedja” och ”Webbshop Awards”, Sverige år 2020-2021 i kategorin damkläder.

RedBridge är en trygg och skicklig driftspartner som förstår kundens behov och kommer med råd och rekommendationer som bidrar till proaktivitet och effektivitet för hela driften.

Thomas Andreen, CDO på Gina Tricot

Utmaningen

Sökte en kompetent erfaren driftspartner

Gina Tricot sökte 2017 en driftspartner för sin e-handelsplattform som kunde arbeta ihop med deras utvecklare av e-handelsplattformen. Gina Tricot var också i behov av en rådgivande partner som kontinuerligt bidrar med rekommendationer och kunskap för att nå högsta möjliga effektivitet inom hela e-handeln. Utmaningen för Gina Tricot var att man inte hade någon intern kompetens för e-handelsplattformen och sökte därför samarbete med en partner med hög kompetens och erfarenhet inom området.

Lösningen

Moln- och driftexpert med helhetsansvar

Lösningen är baserad på att hela e-handelsplattformen utvecklas och driftas i molnet. RedBridge, en del av Binero Group, implementerade lösningen i molnet och kompletterade med förbättringar bland annat på säkerhetssidan. Förutom att RedBridge bidrar med kompetens som molnexpert har RedBridge sedan 2019 helhetsansvar för driften av plattformen. RedBridge har bland annat tagit fram ett tydligt ramverk för Gina Tricot och tredje partners över vem som ansvarar för vad. Löpande avstämning görs avseende förbättringar, driftsproblem och kommande aktiviteter som berör e-handelsplattformen.

Resultatet

Ny proaktiv arbetsmodell

Genom tätt samarbete har Gina Tricot fått en ny arbetsmodell som arbetar mer proaktivt och förutsägbart än tidigare. Framgången bygger bland annat på tydliga nyckeltal såsom driftskostnad, prestanda och svarstider, som numera följs upp varje vecka. Styrkan i den kontinuerliga uppföljningen gör att Gina Tricot i förväg får reda på om exempelvis svarstider förändras och varför, och kan således agera proaktivt. För Gina Tricot innebär detta nya arbetssätt värdefulla insikter och högre effektivitet för verksamheten, vilket i sin tur skapar mer tid och utrymme för bättre utvecklings- och driftsarbete.

Relaterade kundcase

Åhléns logga

Åhléns case

Drift
Drift
När Åhléns skulle lansera sin första e-handelstjänst 2016 föll valet av driftspartner på RedBridge. ...
mathem logga

Mathem case

Sveriges största matbutik på nätet. Sedan 2011 har RedBridge tagit hand om drift av butikens e-hande...