åhlens logga

Åhléns

När Åhléns skulle lansera sin första e-handelstjänst 2016 föll valet av driftspartner på RedBridge. "Kunniga, proffsiga och alltid nåbara," säger kunden.

Utmaning

Drift av e-handel med högt ställda krav på prestanda och tillgänglighet

Axstores ingår precis som Åhléns i Axel Johnson-koncernen. När de fick uppdraget att skapa och lansera kedjans e-handel behövde de en driftspartner som kunde säkerställa tillgänglighet dygnet om. Det berättar Olof Svedberg, Service Delivery Manager på Axstores.
Han fortsätter:
- Dessutom behövde vi hjälp med att implementera ett produktinformationssystem som var tätt sammanlänkat med e-handeln. Valet föll på RedBridge. Anledningen, berättar Olof Svedberg, var att man kunde se ett bra track record och rekommendationer från andra i branschen.
Kort efter lanseringen av e-handeln bestämde sig Åhléns för att digitalisera sitt system för bonus och erbjudanden.
- Det var en helt ny lösning som även den hade väldigt höga tillgänglighetskrav. Ett sånt system måste alltid fungera, såväl i butik som i e-handeln, helt enkelt var du än befinner dig som kund.

Lösning

Molnet eller traditionell serverhall?

Axstores ställdes inför ett vägval: skulle bonussystemet byggas som en molntjänst eller som en traditionell datalösning i en serverhall?
- Då kändes det väldigt bra att RedBridge både kunde erbjuda molntjänster och traditionell drift. När vi väl beskrivit vad vi ville uppnå blev det en öppen fråga till dem vilken lösning de rekommenderade. RedBridge gav oss väldigt bra guidning och stöd inför det beslutet. Det kändes tryggt och de kunde motivera sin rekommendation på ett bra sätt.

Resultat

Prestandan fick avgöra

Valet blev till slut en traditionell serverlösning.
- För vår organisation spelade det mindre roll om vi valde molnet eller en traditionell lösning. Det viktiga var prestandan och tillgängligheten. RedBridge konstaterade att i just vårt fall skulle det gå utmärkt att köra i molnet med så kallad autoscaling, att systemet självt skalar upp om lasten ökar mycket. Men då skulle det bli dyrare att uppnå den prestanda vi krävde.
Axstores konstaterade att de hade möjlighet att själva ropa av ökad kapacitet på kort tid när en situation med hög last närmade sig. Sådant går ofta att förutse eftersom lastökningarna brukar hänga ihop med kampanjer som Åhléns själva lanserar.
- Slutresultatet blev en bra kombination av pris och prestanda, helt enkelt, konstaterar Olof Svedberg.

- Visst händer det att det inträffar något som gör att vi behöver involveras och fatta ett beslut. Vid sådana tillfällen hör RedBridge alltid av sig och det går alltid fort när vi beställer en åtgärd. Vi har en väldigt bra relation med dem: de ger bra råd, är kunniga, proffsiga och alltid nåbara.

Olof Svedberg, Service Delivery Manager

Relaterade kundcase

mathem logga

Mathem case

Drift
MatHem Sveriges största matbutik på nätet. Sedan 2011 har RedBridge varit tagit hand om drift av bu...

Triwa case

Drift
Triwa Klockvarumärket Triwa hade som mål att komma in digitalt på den kinesiska marknaden. Vägen in...